ITIL Cursus

Misschien heb je de term ITIL Cursus Utrecht inmiddels weleens voorbij horen komen, alleen heb je geen idee wat dat nou precies betekent. Een ITIL cursus is een cursus waarbij je leert hoe je IT diensten bouwt en beheerd. Je leert niet alleen welke aspecten bij IT beheer komen kijken, maar ook hoe de processen zijn opgebouwd en hoe je deze kan verbeteren binnen je bedrijf. Bij een goede cursus wordt gebruik gemaakt van praktijkvoorbeelden en wordt er gekeken naar wat je persoonlijke leerstijl is zodat je de stof makkelijk oppakt. In dit artikel leggen we je uit wat een ITIL cursus precies inhoudt.

ITIL cursus

ITIL staat voor Information Technology Infrastructure Library en is een groep van cursussen die zich richten op de ICT beheerprocessen binnen een organisatie. ITIL is het bekendste framework voor IT servicemanagement zowel in Nederland als wereldwijd. Alle onderdelen van de organisatie worden beschreven en de bevoegdheden en verantwoordelijkheid worden in een bepaalde hiƫrarchie opgezet. De cursussen zijn voor iedereen die zich binnen de organisatie bezig houdt met het beheer en de exploitatie van de IT infrastructuur en het leveren van IT services. Hieronder vallen alle IT medewerkers en managers, zoals de applicatie-, project-, business- en procesmanagers. Je leert hoe je een service organisatie kan opzetten voor het ondersteunen van de IT voorzieningen binnen je organisatie. Er wordt ingegaan op welke rollen er nodig zijn en welke processen ingericht moeten worden.

ITIL 4

ITIL moderniseert constant het ITIL framework zodat er aansluiting is bij bijvoorbeeld Agile of DevOps. De principes van ITIL 4 zijn:

  • Optimize and Automate. Hierbij optimaliseer of automatiseer je zoveel mogelijk taken zolang dit niet tot hogere kosten leidt of een slechtere klantervaring.
  • Think and Work Holistically. Je leert te zien dat de organisatie van de IT onderdeel is van een netwerk en niet op zichzelf staat. Door samen te werken binnen dit netwerk lever je meer waarde aan je klanten.
  • Keep it Simple and Practical. Alle processen en je werk houdt je zo simpel mogelijk en je maakt geen onnodige stappen.
  • Collaborate and Promote Visibility. Je werkt zoveel mogelijk samen met andere partijen waaronder je klanten en leveranciers. Ook laat je binnen de organisatie zien waar je op dat moment aan werkt en waarom je dit doet.
  • Progress Iteratively with Feedback. De verbeteringen voer je door in kleine stappen, of het nou een klein of groot project is en deze stappen evalueer je gelijk na de afronding en stuur je zo nodig bij.
  • Focus on Value. Elke stap die je zet moet waarde hebben voor een klant of andere stakeholder.
  • Start Where You Are. Op het moment dat je iets wit verbeteren dan houd je vast aan datgene wat tot nu werkte voor je.